[interview] Top 12 meest iconische YouTube advertenties: 'Appie Today springt eruit'

  • Content
  • 18 jan 2017 @ 11:51
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentDigitaalVideoTrends

YouTube heeft zojuist de YouTube Ads Leaderboard-ranglijst bekend gemaakt, ofwel de meest populaire video reclames van Nederland in het afgelopen jaar. De ranking is bepaald aan de hand van de zogenaamde YouTube’s viewer choice; het aantal views en het percentage organische views vs paid views. Boukje Taphoorn, industry leader bij Google Amsterdam, licht het idee achter de lijst toe en geeft daarbij haar persoonlijke smaak. ’Ook zonder wereldsterren kun je content maken die mensen graag willen zien.’

Waarom is de YouTube Ads Leaderboard opgezet?
We willen hiermee de meest succesvolle advertenties op YouTube in de kijker zetten en daarmee aantonen dat de positieve impact van YouTube voor merken nog nooit zo groot is geweest. De lijst bevat de meest bekeken/iconische advertenties van het voorbije jaar die ongetwijfeld de hele sector van adverteerders zullen inspireren en geven een inkijkje in wat 2017 op het vlak van video advertenties kan geen brengen. 

Wat vindt u van de uitkomst? En welk merk springt er wat u betreft uit?
Goed om te zien dat de uitkomst zo divers is, van grote internationale producties zoals Nike Switch tot aan lokale campagnes zoals Appie Today. Deze laatst springt er wat mij betreft ook echt uit. Het laat zien dat je ook zonder wereldsterren en enorme budgetten content kan maken die mensen graag willen zien. En door het bereik van YouTube kun je er als marketeer voor zorgen dat de boodschap ook bij de juiste doelgroep terecht komt.

Wat is uw ervaring met merken die op YouTube adverteren? En hoe berekent YouTube de 'paid views'? 
Paid views komen bij YouTube van Trueview, het format waarin je de kijker de keuze geeft om te skipper na vijf seconden. Alleen wanneer de kijker niet skipt - en de reclame dus dertig seconde uitkijkt - telt dit mee als een view. Ik vind dit een mooi format. Waarom zou je kijkers een boodschap laten zien die ze niet willen zien? Met Trueview geef je ze een keuze, en als ze daadwerkelijk kiezen om te kijken, dan heb je als merk een publiek dat echt geïnteresseerd is. Maar er geldt meer dan alleen views: de juiste boodschap voor de juiste persoon op het juiste moment, dat is waar het om draait. En dan kunnen minder views net zo succesvol zijn, wanneer ze door de juiste doelgroep worden gezien.

Wat zijn voor 2017 de trends in video advertising?
Ik denk dat een aantal trends die we nu al zien, nog belangrijker worden in 2017.
1. Data drive creativity. Programmatic is de afgelopen jaren een steeds grotere rol gaan spelen in marketing, en deze trend zet door. Dit betekent concreet dat video steeds belangrijker wordt voor de kijker en wel door middel van het gebruik van data bij zowel content creatie als targeting. Video is een belangrijk onderdeel in de marketingmix, maar de kracht van programmatic ligt ook in het feit dat het internet de kans biedt om deze mix meer als een geheel te laten werken. Van awareness tot aankoop.

2. Mobile video. Mobile is nu het dominante scherm in Europa, wat betekent dat nu al meer dan de helft van alle YouTube-views via mobile gaat. Dit is een andere kijkervaring dan op je laptop en zal dus ook invloed hebben op de ads die we gaan zien in 2017.

3. Mastering shorter formats. De lijst in 2016 wordt aangevoerd door long format; Nike The Switch duurt langer dan zes minuten. We zien dat in 2016 reclamemakers gebruik hebben gemaakt van de onbegrensde tijd van YouTube. In het komende jaar verwacht ik meer voorbeelden te zien van succes in short format; hoe vertel je een rijk creatief verhaal in vijf of tien seconden?

Wanneer je als marketeer bedreven bent in deze drie punten en daarnaast goed op de hoogte bent van wat er cultureel relevant is, dan heb je de juiste ingrediënten in huis om succesvolle merken te bouwen in 2017.

Wilt u verder nog iets kwijt?
YouTube speelt nu al een grote rol in de marketingmix van veel merken, zowel groot als klein. Een belangrijke volgende stap is de marketingcampagne echt ’full funnel’ te maken en dit te doen op basis van data. Waar zoekt je doelgroep naar? Welke doelstelling verbindt je aan je campagne en hoe meet je dit? Ik verwacht hier veel mooie voorbeelden van te zien in 2017.

De volledige YouTube Ads Leaderboard ziet er als volgt uit:

1. Nike Football Presents: The Switch ft. Cristiano Ronaldo, Harry Kane, Anthony Martial & More - Nike Football
2. Volvo V90: Made By Sweden | ”Prologue” Featuring Zlatan Ibrahimović - Volvo Cars
3. Prominent TV Commercial - Museum Prominent Comfort
4. momondo – The DNA Journey - LetsOpenOurWorld
5. Ik ken dit niet afl. 3 - Gezinnen en kerstgerechten - Appie Today
6. Combineer & Krijg Meer  
7. Wat is gezond eten volgens de Schijf van Vijf - Voedingscentrum
8. Vodafone Challenges vs. Luuk de Jong -  PSV
9. New Money gaat een stap verder - PayPalNederland
10. Miracle 2.0 - Sally Hansen
11. Vive La Internet Op Vakantie - Tele2 Nederland
12. Unlimited Future - Nike 










Bekijk hieronder de winnende commercial:



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken